Varumärkesutveckling
Tinktur skapar värde genom att förena varumärke, affärsutveckling, kommunikation och arkitektur.

VÅRT ERBJUDANDE
Varumärke, affärsutveckling och fysisk gestaltning
På Krook & Tjäder arbetar arkitekter, varumärkes- och marknadsstrateger tätt tillsammans för att skapa koncept som väver samman affärsmål, upplevelse och fysisk gestaltning. Vi identifierar platsers unika förutsättningar och marknadspotential och omsätter insikter till strategier som attraherar rätt målgrupp och skapar långsiktigt värde.
Tinktur förenar emotionell varumärkesutveckling med datadrivna insikter, branschförståelse och praktisk verklighet. Vi ser möjligheter, kopplar samman rätt aktörer och bygger miljöer där idé, upplevelse och affär förstärker varandra.
När varumärke, affärsutveckling, kommunikation och arkitektur samverkar skapas upplevelser som engagerar och består. Däri ligger vår styrka.
Vi utvecklar starka varumärken och platsidentiteter med utgångspunkt i platsens unika egenskaper och människors beteenden och behov.
Rådgivning och analys av köpkraft, marknadsförutsättningar och lokal attraktionskraft, vilket bidrar till insikter som formar strategiska beslut avseende platsers förutsättningar. Specialister inom bland annat dagligvaruhandel.
Våra kommunikationskoncept skapar rätt förväntningar och stärker kopplingen mellan platser och människor. Vi skapar idéer och kommunikation som bygger starka relationer, stärker varumärket och driver affären.
Vi tar strategi och koncept hela vägen ut i produktion, oavsett kanal och metod. Från film och digitalt innehåll till trycksaker och material i den fysiska miljön arbetar vi nära specialister och producenter. Med breda kontaktnät och tydlig riktning ser vi till att kommunikationen håller ihop och bygger varumärke. Vi förvaltar och följer upp för att säkerställa effekt över tid.
Tillsammans utvecklar vi produkter och koncept som stärker helheten. Detaljer som bidrar till att förtydliga och förstärka platsens identitet.
Tillsammans med våra inredningsarkitekter formger vi miljöer där varumärket blir en upplevelse. Alltid med balans mellan estetik, funktion och emotionell effekt.
Vi arbetar nära våra kunder genom hela processen. Vi tar ansvar för att idéer blir verklighet, med tydlig grund i analys, insikt och samlad erfarenhet.
KOMPETENS INOM VARUMÄRKESUTVECKLING – HÖR AV DIG TILL VÅRA KOLLEGOR
OM ETT PROJEKT
THE DOCK
Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? Det var vår kreativa utmaning när Winn Hotel Group önskade en lanseringskampanj för sitt nya hotell THE DOCK, som vid tillfället bara var en byggarbetsplats. Lösningen blev att vända sig till AI för att gestalta hotellets stora visioner.
Kampanjens scener utspelar sig i hissen – en symbol för rörelse, möten och förväntan. Precis som hissen tar gästerna mellan frukost, konferens och 14:e våningens skybar, förflyttar kampanjen betraktaren mellan olika världar. Under parollen “It’s not a stay. It’s a new state of mind.” ser vi ett konferensgäng i Great Gatsby-utklädnad, ett hånglade äldre par och hotellpersonal med en gigantisk discokula som förbereder inför kvällens storslagna fest.
”Som alltid började vi med en stark idé: hissen blev symbol för hotellet och vår scen. Och eftersom hotellet fortfarande var en byggarbetsplats blev AI ett sätt att gestalta THE DOCKs stora visioner. Vi skrev manus, gjorde moodboards och formade karaktärer, precis som i en vanlig reklamfilmsproduktion."

OM ETT PROJEKT
Marholmen
Vi har under flera år tillbaka haft förmånen att arbeta med destinationen Marholmen i Roslagens skärgård. Vårt gemensamma uppdrag som varumärkes- och marknadsstrateger, arkitekter och inredningsarkitekter har varit ambitiöst: att skapa en enhetlig vision för öns framtid.
Tillsammans med kunden har vi har fokuserat på att utveckla en röd tråd som genomsyrar Marholmens identitet, arkitektur och kommunikation. Arbetet har utgått från frågan hur ön ska öka sin attraktionskraft året runt, för både boende och besökare, och hur de gamla nationalromantiska byggnaderna kan integreras och bli en naturlig del av utbudet.
I konceptet ingår förslag på utveckling av badhus, café, butik, egen odling samt insatser och aktiviteter som behövs för att ompositionera ön från hotell- och konferensverksamhet till en modern upplevelsedestination.
En guide till Marholmens varumärke skapades, vilken ligger till grund för utvecklingsarbetet under de kommande åren. Arbetet resulterade också i en ny grafisk profil och tonalitet som stämmer med Marholmens varumärke idag.

1 + 1 = 5
En strategisk partner
Vi bygger varumärken som fångar identiteten och berättar historien bakom varje plats. Visioner utvecklas till inspirerande miljöer där koncept, inredning och arkitektur samspelar och skapar en genomtänkt helhet.
Varumärket formas utifrån en gemensam identitet som genomsyrar hela upplevelsen - från arkitektur och kurerade aktiviteter till kommunikation och försäljning.
Och vi stannar inte vid idéerna. Vi leder upphandlingsprocessen, hanterar tidiga kalkyler, logistik och montage för att säkerställa att kvalitet och gestaltning alltid står i fokus. Även efter att allt är på plats, finns vi kvar som en strategisk partner för framtida kompletteringar eller optimeringar.
Vi utvecklar varumärken och platser som människor både tycker om och minns.

Relaterade projekt
Se alla