Varumärke, affärsutveckling och fysisk gestaltning

Datum

2025.09.17

Krook & Tjäders dotterbolag Tinktur kombinerar varumärkesstrategi, affärsutveckling och fysisk gestaltning. I nära samarbete med kunden skapar de lösningar som är förankrade i platsens förutsättningar och kundens affärsmål. Med allt fler projekt, inom allt fler segment, stärker de sin position.

Karin Jacobsson och Johan Andersson, Krook & Tjäder Tinktur
"Vi tar ett helhetsgrepp på varumärket, från analys och målgruppsdefinition till fysisk formgivning och kommunikation."
Karin Jacobsson medarbetare VD & Varumärkesdrottning Tinktur Krook & Tjäder Göteborg
Karin Jacobsson

Varumärkesstrateg och VD, Tinktur

Företaget arbetar med ett brett spektrum av kunder inom handel, hotell, bostäder, inredning, offentliga miljöer och destinationsutveckling.

– Vi tar ett helhetsgrepp på varumärket, från analys och målgruppsdefinition till fysisk formgivning och kommunikation. Det gör att vi kan säkerställa att strategin omsätts i praktiken och skapar resultat, säger Karin Jacobsson, vd, varumärkesstrateg och delägare av Tinktur.

Under våren anslöt Johan Andersson, affärsutvecklare och delägare av Tinktur. Han har tidigare arbetat som strategisk rådgivare och marknadspartner för handlarna inom ICA Sverige AB. Johan understryker vikten av marknadsinsikter och praktisk genomförandekompetens i processen.

– Vårt arbete börjar med data och marknadsanalys, berättar Johan. Vi tittar på köpkraft, kundflöden, konkurrensbild och platsens förutsättningar. Utifrån det tar vi fram en konkret strategi som kopplar ihop affär, varumärke och fysisk miljö.

Tinktur följer hela processen från tidig analys till färdig miljö och löpande uppföljning.

– Vi tar ansvar för att strategin blir verklighet, med tydliga mål och mätbar effekt. Vi stannar kvar efter lansering för att följa upp och vidareutvecklar vid behov, säger Karin.

På Krook & Tjäder ser man en tydlig efterfrågan på integrerade lösningar.

– Med utvecklingen av bolaget Tinktur stärker vi vår förmåga att erbjuda helhetslösningar där varumärke, affärsutveckling och fysisk gestaltning samverkar, konstaterar Johan von Wachenfeldt koncern-vd på Krook & Tjäder. Det gör att vi kan leverera tydligare, mer strategiska koncept som skapar värde för våra kunder och stärker våra gemensamma projekt.

Mer om Tinktur

Fler nyheter

Se alla